En blogg mest om design og søm, men også litt innlegg av mine sporadiske innfall...interiør, mat & div..


A blog mostly about design and sewing, but also some posts of my occasional whims ... interiors, food and various ideas

torsdag 9. mai 2013

Luftige rundstykker

Mine kreative krum spring er ikke alltid sy-realatert. I dag har jeg kosa meg på kjøkkenet. :-)

Luftige rundstykker!!
Dette trenger du til ca 12. stk

2.dl melk
50 gram smør
2.dl vann
1 ts sukker
1 ts salt
1 pk tørrgjær
600 gram hvetemel

1. smelt smøret i melken over middels varme. Pass på så det ikke koker, det skal bare bli fingervarmet.

2. varm vann og tilsett gjær, rør sammen. La det stå litt til du ser antydninger til bobler på overflaten. tilsett så balningen i melka.

3. bland i salt og sukker

4. Tilsett mel litt av gangen mens kjøkkenmaskina elter.Pass på at du elter lenge nok.

5.Når deigen har passe konsistens (litt bløt/løs), dekker du bollen med plast, la den hve til dobbel størrelse.

6. rull deigen til en pølse og del opp i 12 like store emner.

7. Smør en forme eller dekk med bakepapir og legg rundstykkene til heving i formen. Bland litt egg og pensle rundtykkene med, strø deretter litt linfrø overPass på at den får heve lenge nok, slik at dem blir skikkelig luftige.

8. Stekes i forvarmet ovn på ca. 180 grader i ca 15 min til dem er fine og gylne på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar